FACEBOOK PROJEKTU https://www.facebook.com/profile.php?id=61556720888270
Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) oraz Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) i Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec
wspólnie z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) w Krakowie zrealizowało międzynarodowy panel dyskusyjny: „Razem do kongresu kształcenia dualnego”
Wydarzenie wspierało organizowanie paneli eksperckich w działaniach projektu Erasmus+, realizowanego przez Fundację Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) oraz Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) i Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec, a jego celem było wypracowanie rekomendacji odnośnie przebiegu procesu zwiększenia zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego w przebieg formalnego kształcenia branżowego i przesłanie ich do instytucji publicznych, w tym 3 ministerstw: Ministerstwa Edukacji i Nauki; Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej;.
Podczas panelu prezentowano:
- Realizowane eksperckie panele w województwie małopolskim poświęcone rozwojowi kształcenia dualnego i edukacji zawodowej.
- W wydarzeniu wzięli udział wybitni specjaliści z branży edukacyjnej oraz rynku pracy z Niemiec i Polski, m.in.:
- Prof. Dr. Bernd-Joachim Ertelt- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec
- Prof. Dr. Michael Scharpf- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec
- dr Łukasz Cieślik Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- Anna Samborska-Milewska wice Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- prof. dr hab. Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) Polska, który podzielił się swoimi doświadczeniami w zakresie reformy doradztwa zawodowego
- dr Krzysztof Bondyra Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) Polska który przedstawił potrzebę lepszego dostosowania edukacji do wymogów rynku pracy
Podczas paneli dyskutowano o:
- konieczności wsparcia pracodawców angażujących się w kształcenie dualne,
- potrzebie modernizacji programów nauczania w szkołach zawodowych,
- roli doradztwa zawodowego w planowaniu kariery młodych ludzi,
- współpracy między edukacją, samorządami i biznesem.
Partnerzy projektu:
- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec – organizacja specjalizująca się w badaniach nad doradztwem zawodowym i rozwojem kompetencji,
- Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) Polska społeczna instytucja rynku pracy, organizacja krajowa zrzeszająca ponad 2000 doradców zawodowych
Miejsce: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Kraków, ul. Lubelska 23
Data: 25 styczeń 2025 r., godz. 10:00 – 16:00 oraz online
Nie przegap tej okazji! Więcej informacji na naszej stronie.
Do zobaczenia!
https://www.facebook.com/mcdn.edu
TEMATYKA PANELU KSZTAŁCENIA DUALNEGO
- 1. Kształcenie dualne w Polsce – diagnoza stanu kształcenia prowadzonego przemiennie w szkole i miejscu pracy
2. Rola władz centralnych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego w rozwoju kształcenia dualnego
3. Doradztwo zawodowe na rzecz edukacji dualnej
4. Młodociani pracownicy – status uczniów i pracowników
5. Kształcenie dualne w szkołach wyższych
6. Dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji
7. Założenia programu rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce
NASZE INTENCJE i DZIAŁANIA
Motywacją do organizowania Kongresów Kształcenia Dualnego jest konieczność wspierania kształcenia w miejscu pracy wobec dramatycznych trudności związanych z brakiem kadr w gospodarce. Argumentem na rzecz podjęcia tej tematyki jest fakt, że w krajach europejskich o najwyższym poziomie rozwoju gospodarczego (w tym niemieckojęzycznych) 50% młodzieży w szkołach ponadpodstawowych kształci się dualnie. Zaletą kształcenia w systemie dualnym jest kształtowanie u młodocianego pracownika kompetencji cenionych przez pracodawców, takich jak: realizm życiowy, rozwój aspiracji, poważny stosunek do pracy, przedsiębiorczość, chęć dalszego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji. W Polsce kształcenia dualne na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego realizowane jest w ramach szkoły branżowej I stopnia w połączeniu z kształceniem zawodowym w miejscu pracy. Refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników i składek na ubezpieczenie społeczne z Funduszy Pracy zapewniają Ochotnicze Hufce Pracy w 115 zawodach. Młodociani pracownicy w trakcie odbywania praktycznej nauki zawodu otrzymują wynagrodzenie miesięczne. Najchętniej wybierane przez młodzież zawody to mechanik pojazdów samochodowych, fryzjer, sprzedawca. Stosowanie dualnego systemu kształcenia umożliwia znaczne zwiększenie inwestycji w szkolnictwie zawodowym, gdyż partycypują w nich: władze publiczne, przedsiębiorstwa i uczniowie, którzy świadczą pracę. System dualny zapewnia mechanizm koordynacji edukacji i rynku pracy, przygotowując młodzież do pracy w warunkach funkcjonowania firm produkcyjnych i usługowych. Organizatorzy Kongresu Kształcenia Dualnego wskazują na potrzebę rozwoju doradztwa zawodowego oraz promocji nauki w miejscu pracy. Postulat podjęcia działań promocyjnych w skali ogólnopolskiej dotyczących nauki zawodu u pracodawców, opiera się na diagnozie potrzeb polskiego rynku pracy. Stąd pilna potrzeba wypracowania efektywnych kanałów dostarczania na potrzeby doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych informacji o ofercie kształcenia dualnego. Skuteczność takich działań możliwa jest w ramach współdziałania sektora pozarządowego, publicznego i prywatnego. Kongres Kształcenia Dualnego poświęcony jest w znaczącym stopniu usprawnieniu doradztwa zawodowego, jako warunku rozwoju edukacji zawodowej w miejscu pracy w skali kraju. Ta forma edukacji stanowi bowiem wstęp do stałego zatrudnienia w poszukiwanych na rynku pracy zawodach. Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy wymaga stałego zaangażowania zarówno przedstawicieli władz centralnych, jak też samorządu terytorialnego i gospodarczego.
Projekt Erasmus + zmienia życie otwiera umysły "Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych".
Numer projektu: 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526
Okres realizacji: 01.09.2023 - 31.10.2024
Kwota dofinansowania: 60 000 EUR
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska i EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach niniejszego projektu udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED).Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.
Głównym celem projektu Erasmus+ „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” jest opracowanie metodologii i narzędzi diagnozy dla doradców kariery (zawodowych), którzy zajmują się prowadzeniem sesji doradczych dla mniejszości narodowych i etnicznych (MNiE). Projekt realizuje główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności – tworzy mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.
W rezultatach projektu, przewiduje się opracowanie dwóch metodologii opracowania i wdrażania – Indywidualny Plan Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNE), w ramach których, osoby z mniejszości narodowych i etnicznych będą mogły opracować własną ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej, która w części edukacyjnej obejmie kształcenie zawodowe wybór ścieżki kariery).Wskazane wyżej metodologie diagnozy dla doradców kariery to : Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEo) i Metodologia wdrażania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEw). Obie metodologie zawierać będą wytyczne do opracowania kreatywnych dwóch narzędzi diagnozy dla doradców kariery w wersji online: Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Projekt tworzy mechanizm rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.
Projekt Erasmus+ „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” nr 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526 jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus + partnerstwo strategiczne, dotyczy wypracowania metodologii i narzędzi dla doradztwa zawodowego, którego celem jest zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym. Projekt realizuje główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności –ma tworzyć mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.
W projekcie realizowane będą następujące działania ( wyciąg z zapisu wniosku o dofinasowanie i raportu końcowego wraz z prezentacją rezultatów) :
23 cudzoziemców pochodzenia romskiego z Ukrainy poprzez wymianę dobrych praktyk dokona integracji społecznej przez włączenie uczestników w życie społeczne, edukacyjne i zawodowe w Polsce oraz przełamanie barier kulturowych, językowych i środowiskowych. Działanie to służył przede wszystkim temu, aby stworzyć warunki do integracji – rozumianej zgodnie z priorytetami programu Erasmus+ jako „zapewnienie równych szans, dostępu, inkluzji i sprawiedliwości we wszystkich działaniach, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników z mniejszymi szansami” (Erasmus+ Programme Guide, Inclusion and Diversity Strategy).
Integracja była realizowana poprzez:
- udział uczestników w warsztatach i spotkaniach łączących ich z lokalnym środowiskiem edukacyjnym i instytucjami wsparcia,
- tworzenie przestrzeni współpracy z doradcami i instytucjami rynku pracy w formule dostosowanej kulturowo,
- kształtowanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych potrzebnych do funkcjonowania w polskim społeczeństwie,
- wzmacnianie poczucia sprawczości i własnej wartości, co zwiększało gotowość uczestników do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.
Wypracowane w projekcie rezultaty – Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEo) oraz Metodologia wdrażania IPKMNE (IPKMNEw) – stanowią narzędzia integracji, przede wszystkim jako istrumenty włączające. Opracowane w nich wytyczne do realizacji integracji przez wdrażanie w społecznościach mniejszości narodowych planów karier oraz dwa narzędzia diagnostyczne online (Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych) zostały zaprojektowane tak, aby odpowiadać na realne potrzeby osób zagrożonych marginalizacją i wspierać ich wchodzenie do wspólnoty społecznej oraz rynku pracy.
Tym samym projekt realizował główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności – tworzył mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.
DZIAŁANIE 4 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
Lider projektu: NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY
http://nfdk.pl/index.php/382-nfdk-projekt-erasmus-zmienia-zycie-otwiera-umysly
Zobacz FACEBOOK fanpage projektu Erasmus + "Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych" Career counseling for national and ethnic minorities in VET: https://www.facebook.com/profile.php?id=61554152507781
Platforma Erasmus + EPALE
to europejska, wielojęzyczna, otwarta dla wszystkich społeczność profesjonalistów z dziedziny kształcenia dorosłych, między innymi edukatorów i instruktorów dorosłych, doradców i konsultantów, badaczy i pracowników naukowo-dydaktycznych oraz decydentów. Platforma EPALE jest finansowana ze środków programu Erasmus+. Stanowi element strategii Unii Europejskiej promowania możliwości kształcenia się dla wszystkich osób dorosłych. EPALE realizuje to zadanie poprzez wspieranie i wzmacnianie pozycji zawodów związanych z kształceniem dorosłych. Umożliwia członkom nawiązywanie kontaktów z kolegami w całej Europie i wzajemne uczenie się za pośrednictwem wpisów na blogach, forów oraz narzędzia wyszukiwania partnerów, a także spotkań bezpośrednich. EPALE zapewnia całe bogactwo wysokiej jakości precyzyjnych informacji, które zainteresują praktyków z sektora kształcenia dorosłych. Z czasem coraz więcej tych treści powinno być dostarczanych przez samych członków.
Dowiedz się więcej, jak przyłączyć się do społeczności EPALE.
BLOG 1. PUBLIKACJA NFDK w ramach realizacji zadania na platformie edukacyjnej Erasmus+ EPALE
nt : Doradztwo interkulturowe dla mniejszości narodowych i etnicznych
https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/doradztwo-interkulturowe-dla-mniejszosci-narodowych-i-etnicznych
BLOG 2. PUBLIKACJA NFDK w ramach realizacji zadania na platformie edukacyjnej Erasmus+ EPALE
nt : Jak w praktyczny sposób realizować interkulturowe doradztwo kariery?
https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/jak-w-praktyczny-sposob-realizowac-interkulturowe-doradztwo-kariery
Wydarzenia i działania ( zadania) realizowane w projekcie Erasmus+ : Doradztwo zawodowe w celu zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym
- - seminarium międzynarodowe 27.09.2024 godz 09.00-15.00
- webinarium 15.30-18.00

NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY realizując wytyczne i działania projektu w celu upowszechniania, nawiązało czynną współpracę z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) Ośrodek w Krakowie, które działając jako partner merytoryczny, zaprasza do uczestnictwa w seminarium międzynarodowym „Doradztwo zawodowe w celu zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym”, które bedzie podsumowaniem wyników projektu Erasmus+, realizowanego przez Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK).
Głównym celem projektu było opracowanie skutecznych narzędzi i metodologii dla doradców zawodowych, mających na celu zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych (MNiE) w kształceniu zawodowym. Kluczowym elementem projektu są dwie metodologie
Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla MNiE (IPKMNEo) – służy doradcom w opracowywaniu planów kariery, które pomagają jednostkom z MNiE zidentyfikować swoje zawodowe i edukacyjne możliwości.
Metodologia wdrażania Indywidualnego Planu Kariery dla MNiE (IPKMNEw) – narzędzie to wspiera doradców w praktycznym wdrażaniu planów kariery, zapewniając merytoryczne wsparcie na każdym etapie.
Projekt przewiduje także wykorzystanie nowoczesnych narzędzi online, takich jak Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla MNiE (TZPZMNE) oraz Kwestionariusz Rozpoznawania Kompetencji Zawodowych dla MNiE, które umożliwiają lepsze dostosowanie doradztwa do indywidualnych potrzeb.
Projekt realizowany był przez NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY w partnerstwie z:
– Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) Niemcy – organizacją specjalizującą się w badaniach nad doradztwem zawodowym i rozwojem kompetencji,
– Stowarzyszeniem Kreatywni dla Biznesu (KREA) Polska – organizacją wspierającą nowoczesne formy edukacji, integrację europejską oraz przedsiębiorczość.
Projekt Erasmus+ wnosi istotny wkład w rozwój doradztwa zawodowego, szczególnie w kontekście wsparcia mniejszości narodowych i etnicznych. NFDK, z 26-letnim doświadczeniem, wykazało się innowacyjnym podejściem, które ma na celu nie tylko wsparcie jednostek, ale także przygotowanie kadry doradców zawodowych do pracy z nowymi wyzwaniami na rynku pracy.
Prof. UJ dr hab. Czesław Noworol, prezes zarządu krajowego NFDK, wraz z międzynarodowym zespołem badaczy, opracował szereg narzędzi diagnostycznych, które umożliwią lepsze zrozumienie potrzeb osób z mniejszości. Dzięki temu doradcy zawodowi będą lepiej przygotowani do pomocy tym grupom w rozwijaniu swoich umiejętności i zdobywaniu niezbędnych kwalifikacji.
Seminarium organizowane w dniu 27 września, godz. 9.00-15.00, w MCDN w Krakowie dzięki wspólpracy obecnego partnera merytorycznego NFDK, to wydarzenie, które podsumowuje kilka lat intensywnych prac nad nowoczesnymi narzędziami doradztwa zawodowego, skierowanymi na wsparcie mniejszości narodowych i etnicznych. Innowacyjne metodologie i narzędzia opracowane w ramach projektu Erasmus+ to krok w kierunku lepszego integrowania tych grup na rynku pracy oraz zwiększenia ich udziału w kształceniu zawodowym.
Po seminarium godz. 15.30-18.00 odbedzie się :
1. webinarium podsumowujące wyniki seminarium/konferencji – sesja networkingowa : kluczowe wnioski i rekomendacje.
2. webinarium - ewaluacja seminarium/konferencji , sesja networkingowa : wymiana doświadczeń
link ZAPISY NA SEMINARIUM MIĘDZYNARODOWE NFDK 27.09.2024
link PROGRAM SEMINARIUM MIĘDZYNARODOWEGO NFDK
W dniu 29-30 września 2023 roku w biurze Zarządu Krajowego Narodowego Forum Doradztwa Kariery w Krakowie odbyło się spotkanie #KICK-OFF meeting w ramach nowego projektu „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” nr 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526 Erasmus +, który jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I :
Wizyta studyjna w ramach wspólpracy i wymiany dobrych praktyk z partnerem zagranicznym w ramach projektu Erasmus +: "Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych"
Niemcy, Stuttgart 13-14.10.2023 INfaBW
Dnia 13-14 października 2023 roku mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w fascynującej wizycie studyjnej w Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH w Stuttgarcie. Nasz projekt, finansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus + partnerstwo strategiczne, skupia się na doradztwie zawodowym mającym na celu zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym. Podczas tej wyjątkowej wizyty studyjnej mieliśmy okazję poznać praktyki niemieckich urzędów pracy, zwłaszcza te, które oferują wsparcie dla mniejszości narodowych i etnicznych. Spotkaliśmy się z przedstawicielami JobCentre w Stuttgarcie, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i przedstawili procesy, mające na celu skuteczne integrowanie osób z różnych grup społecznych na niemieckim rynku pracy. Nasz zespół naukowo-zadaniowy reprezentowany przez lidera projektu, Pan prof. UJ dr hab. dr Czesława Noworola, oraz przedstawicieli partnerów z Niemiec i Polski, zdobył nieocenione doświadczenie, które będzie inspiracją dla naszych działań w Polsce. Ponadto, podczas spotkania omówiono sytuację mniejszosci narodowych i etnicznych w tym Romów i Sinti w Niemczech, prezentując wyniki badania oraz cele Unii Europejskiej w zakresie edukacji i wsparcia mniejsziosci narodowych i etnicznych na przykładzie społeczności romskiej. Wspólnie podkreśliliśmy ważność edukacji mniejszosci narodowych i etnicznych na przykładzie Romów i zobowiązaliśmy się do kontynuowania wysiłków na rzecz realizowania celów Unii Europejskiej w tym obszarze.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom, a także naszym partnerom, Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH i Stowarzyszeniu "Kreatywni dla biznesu", za owocną współpracę i możliwość wymiany doświadczeń. Jesteśmy pełni zapału i gotowi kontynuować nasze prace, mając na uwadze zasady zrównoważonego rozwoju oraz inkluzji społecznej. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych etapów projektu i planowanego spotkania w grudniu w Krakowie, gdzie będziemy kontynuować naszą misję promowania równych szans i wsparcia dla wszystkich grup społecznych. ?? #ErasmusPlus #DoradztwoZawodowe #InkluzjaSpołeczna #ZrównoważonyRozwój
W dniach 15-16 grudnia 2023 roku w Krakowie, odbyło się spotkanie eksperckie w ramach projektu "Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym", który jest współfinansowany przez Unię Europejską. Głównym celem spotkania była wymiana doświadczeń pomiędzy polskimi i niemieckimi ekspertami m.in doradcami zawodowymi, przedstawicielami mniejszości narodowych i etnicznych, kadrą kierowniczą reprezentującą powiatowy Urząd Pracy. Agenda spotkania obejmowała różnorodne punkty programu, zaczynając od serdecznego powitania, które otworzyło przestrzeń do wymiany pomysłów i doświadczeń.
Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:
W imieniu Narodowego Forum Doradztwa Kariery uprzejmie zapraszamy przedstawicieli urzędów pracy, instytucji rynku pracy i doradców zawodowych do udziału w webinarium, w ramach działań Projektu Erasmus+ dotyczących: Kształcenia i szkolenia zawodowego dorosłych (KA210-VET) prowadzonych przez Narodowe Forum Doradztwa Kariery.
Poniżej podajemy szczegóły dwudniowych webinariów:
2 Szkolenia online (webinarium) na temat : Wymiana doświadczeń w pracy, z grupami z mniejszości narodowych i etnicznych. Termin: 8-9.02.2024 , godz. 9.30-12.00. Program Erasmus+ -Kształcenie i szkolenie zawodowe dorosłych (KA210-VET) Link do rejestracji osób na szkolenie online: https://forms.gle/f1c9bXBsHtShfmLWA (formularz zgłoszeniowy który po wypełnieniu należy kliknąć prześlij). Link do spotkania zostanie wysłany przed każdym spotkaniem, na adres mailowy podany w w/w formularzu zgłoszeniowym.
Webinarium część I Dzień 1 : Data 8.02.2024, godz. 9.30-12.00 Temat : "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej"
Merytoryczne zagadnienia webinarium :omówienie stereotypów i jakie są źródła tego zjawiska,odmienne rozumienie gestów, zwyczajów, wartości i normy: faktycznie występujące różnice negatywnie oceniane, wpływ kultury na zachowanie człowieka (np. skrypty zachowań, stereotypy o innych i autostereotypy) komunikacja z grupą większościową (np. style komunikacji, kontakt w organizacjach pomocowych, kontakt w urzędach i szkołach ) jak wzbudzać zaufanie i nie aktywizować stereotypów? pytania i odpowiedzi
Webinarium część II Dzień 2 : Data 9.02.2024, godz. 9.30-12.00 Temat : "Kompleksowe wsparcie doradców kariery w pracy z mniejszościami narodowymi i etnicznymi"
Merytoryczne zagadnienia webinarium: wprowadzenie w problematykę Doradztwa Interkulturowego ( problemy : diagnoza, oddziaływanie informacyjne, pomoc w planowaniu życia zawodowego , pomoc w przełamywaniu barier, samoocena) kooperacja z instytucjami rynku pracy bariery zatrudnienia osób z mniejszości narodowych i etnicznych pytania i odpowiedzi
Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:
Pierwsze Szkolenie online (webinarium) na temat : Webinarium - Szkolenie I "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej" Termin: 8 luty 2024 / godz.: 9:30 – 12:00
Program Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe dorosłych (KA210-VET)
W dniu 8 lutego 2024 odbyło sie zaplanowane zadaniowo pierwsze szkolenie pt. "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej". Zwyczaje kulturowe, różnice w znaczeniu gestów, stereotyp i ich źródła oraz wpływ tradycji i kultury we współpracy z mniejszościami etniczymi były tematem szkolenia organizowanego w ramach projektu pt. „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” w dniu 08.02.2024 roku.
Dziękujemy Panu Karolowi Kwiatkowskiemu z Centralnej Rady Romów w Polsce oraz Panu Arkadiuszowi Wiecha z Narodowego Forum Doradztwa Kariery za niezwykle inspirujące wystąpienia i wymianę doświadczeń, które pomogły nam poznać kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej i pomóc dobierać lepsze narzędzia współpracy.
Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:

Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności. Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach niniejszego projektu udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED). Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione. W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.