Projekty Erasmus

Logo Together for the Congress of Dual Education

 

Numer projektu: 2023-2-PL01-KA210-VET-000171268
Tytuł projektu: Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego ang. Together for the Congress of Dual Education

Zaproszenie: 2023 – EAC/A10/2022 Program Erasmus+
Rodzaj działania: KA2 Kształcenie i szkolenia zawodowe

Podmiot udzielający dotacji: Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności (dalej: Agencja Narodowa)

Data rozpoczęcia projektu: 2024-03-01
Data zakończenia projektu: 2025-07-31

Działania projektu:

1.Przeprowadzenie analizy danych zastanych i opracowanie listy zagadnień dla paneli eksperckich

Przygotowana zostanie analiza danych zastanych, zawierająca informacje o stanie kształcenia branżowego oraz formach zaangażowania organizacji branżowych i samorządu gospodarczego w jego kształtowanie i prowadzenie, opis dobrych praktyk występujących lokalnie/oddolnie. Analiza będzie obejmowała co najmniej 18 rozdziałów (wstęp zawierający podsumowanie najbardziej istotnych informacji, rozdział poświęcony przepisom i praktykom na szczeblu ogólnopolskim, 16 rozdziałów zawierających omówienie specyfiki każdego z województw). Zakłada się, że objętość analizy nie będzie mniejsza niż 180 stron (średnio po 10 str./rozdział). Zostanie ona umieszczona na stronie FSIG i NFDK ezawodowcy.pl w formie PDF

2.Panele eksperckie z udziałem partnera zagranicznego

Przeprowadzonych zostanie 16 paneli eksperckich (stacjonarnych lub online) w tym 2 panele z udziałem partnera z Niemiec z wizytą studyjną, w każdym województwie. Na podstawie materiałów z paneli eksperckich pracownicy Forum z doświadczeniem w analizie wyników badań stworzą raport cząstkowy dla każdego z nich, w którym przedstawią ogólne wnioski, spostrzeżenia, rekomendacje. W panelach eksperckich online weźmie udział  64 ekspertów

3. Stworzenie raportu z badań i organizacja konferencji Kongres Kształcenia Dualnego

W efekcie 16 paneli eksperckich powstanie raport końcowy. Będzie on zawierał opis zauważonych trendów, porównania między województwami i grupami, wnioski i rekomendacje. Długość raportu nie przekroczy 100-150 stron wraz z aneksem. Raport zostanie opracowany edycyjnie i graficznie, tak, by stanowił atrakcyjną wizualnie publikacje i zostanie umieszczony na stronie internetowej NFDK, a także rozesłany do Ministerstwa Edukacji i Nauki; Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Zostanie on umieszczony na stronie FSIG i NFDK ezawodowcy.pl w formie PDF i na platformie Epale


5. Zarządzanie projektem

Projekt Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego ma na celu:

  1. zidentyfikowanie barier w zwiększeniu zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego, jak też określenie preferowanych form ich zaangażowania w formalne kształcenie zawodowe młodzieży w szkołach branżowych I i II stopnia, z uwzględnieniem kształcenia dualnego, dzięki przeprowadzeniu paneli eksperckich z 16 przedstawicielami tych stowarzyszeń oraz 16 ekspertami ze strony podmiotów publicznych;
  2. wypracowanie rekomendacji odnośnie przebiegu procesu zwiększenia zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego w przebieg formalnego kształcenia branżowego i przesłanie ich do instytucji publicznych, w tym 3 ministerstw: Ministerstwa Edukacji i Nauki; Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej;
  3. stworzenie przestrzeni do partnerskiego dyskursu wokół formy zaangażowania stowarzyszeń pracodawców w prace nad programami kształcenia zawodowego – branżowego oraz w sam proces kształcenia poprzez organizację konferencji.

Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Unia Europejska ani Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach projektu „Razem do Kongresu kształcenia Dualnego” udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED). Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione. W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.

 FACEBOOK PROJEKTU  https://www.facebook.com/profile.php?id=61556720888270

Zachęcamy do zapoznania się z rezultatami działań naszego partnera – Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH – w projekcie pt. „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”.
Rezultatem w ramach zakończonego projektu współpracy międzynarodowej w realizacji priorytetów programu Erasmus+ jest znakomita publikacja „Kształcenie dualne w Izbie Przemysłowo-Handlowej w Niemczech”.
Publikacja stanowi rezultat naszych prac w projekcie „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego” na bazie przeprowadzonych badań rynku pracy, prezentuje organizację i zadania izb przemysłowo-handlowych (IHK), rolę przedsiębiorstw szkoleniowych oraz szkół zawodowych w systemie dualnym, a także proces egzaminacyjny i perspektywy rozwoju kształcenia dualnego w Niemczech. Dokument zawiera również cenne statystyki oraz porównanie niemieckiego systemu z europejskimi ramami kwalifikacji.

 

Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) oraz Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) i Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec

wspólnie z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) w Krakowie  zrealizowało międzynarodowy panel dyskusyjny: „Razem do kongresu kształcenia dualnego”

Wydarzenie wspierało organizowanie paneli eksperckich w działaniach projektu Erasmus+, realizowanego przez Fundację Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) oraz Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) i Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec, a jego celem było wypracowanie rekomendacji odnośnie przebiegu procesu zwiększenia zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego w przebieg formalnego kształcenia branżowego i przesłanie ich do instytucji publicznych, w tym 3 ministerstw: Ministerstwa Edukacji i Nauki; Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej;.

Podczas panelu prezentowano:

  • Realizowane eksperckie panele w województwie małopolskim poświęcone rozwojowi kształcenia dualnego i edukacji zawodowej.
  • W wydarzeniu wzięli udział wybitni specjaliści z branży edukacyjnej oraz rynku pracy z Niemiec i Polski, m.in.:
  • Prof. Dr. Bernd-Joachim Ertelt- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec
  • Prof. Dr. Michael Scharpf- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec
  • dr Łukasz Cieślik Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
  • Anna Samborska-Milewska wice Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
  • prof. dr hab. Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) Polska, który podzielił się swoimi doświadczeniami w zakresie reformy doradztwa zawodowego
  • dr Krzysztof Bondyra Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka (SIG) Polska który przedstawił potrzebę lepszego dostosowania edukacji do wymogów rynku pracy

Podczas paneli dyskutowano o:

  • konieczności wsparcia pracodawców angażujących się w kształcenie dualne,
  • potrzebie modernizacji programów nauczania w szkołach zawodowych,
  • roli doradztwa zawodowego w planowaniu kariery młodych ludzi,
  • współpracy między edukacją, samorządami i biznesem.

Partnerzy projektu:

- Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) z Niemiec – organizacja specjalizująca się w badaniach nad doradztwem zawodowym i rozwojem kompetencji,

- Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK) Polska społeczna instytucja rynku pracy, organizacja krajowa zrzeszająca ponad 2000 doradców zawodowych

Miejsce: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,  Kraków, ul. Lubelska 23

Data: 25 styczeń 2025 r., godz. 10:00 – 16:00 oraz online

Nie przegap tej okazji! Więcej informacji na naszej stronie.

https://mcdn.edu.pl/

Do zobaczenia!

https://www.facebook.com/mcdn.edu

TEMATYKA PANELU KSZTAŁCENIA DUALNEGO

  1. 1. Kształcenie dualne w Polsce – diagnoza stanu kształcenia prowadzonego przemiennie w szkole i miejscu pracy
    2. Rola władz centralnych oraz samorządu terytorialnego i gospodarczego w rozwoju kształcenia dualnego
    3. Doradztwo zawodowe na rzecz edukacji dualnej
    4. Młodociani pracownicy – status uczniów i pracowników
    5. Kształcenie dualne w szkołach wyższych
    6. Dobre praktyki w zakresie współpracy gospodarki i edukacji
    7. Założenia programu rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce

NASZE INTENCJE i DZIAŁANIA

Motywacją do organizowania Kongresów Kształcenia Dualnego jest konieczność wspierania kształcenia w miejscu pracy wobec dramatycznych trudności związanych z brakiem kadr w gospodarce. Argumentem na rzecz podjęcia tej tematyki jest fakt, że w krajach europejskich o najwyższym poziomie rozwoju gospodarczego (w tym niemieckojęzycznych) 50% młodzieży w szkołach ponadpodstawowych kształci się dualnie. Zaletą kształcenia w systemie dualnym jest kształtowanie u młodocianego pracownika kompetencji cenionych przez pracodawców, takich jak: realizm życiowy, rozwój aspiracji, poważny stosunek do pracy, przedsiębiorczość, chęć dalszego kształcenia i podnoszenia kwalifikacji. W Polsce kształcenia dualne na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego realizowane jest w ramach szkoły branżowej I stopnia w połączeniu z kształceniem zawodowym w miejscu pracy. Refundację wynagrodzeń młodocianych pracowników i składek na ubezpieczenie społeczne z Funduszy Pracy zapewniają Ochotnicze Hufce Pracy w 115 zawodach. Młodociani pracownicy w trakcie odbywania praktycznej nauki zawodu otrzymują wynagrodzenie miesięczne. Najchętniej wybierane przez młodzież zawody to mechanik pojazdów samochodowych, fryzjer, sprzedawca. Stosowanie dualnego systemu kształcenia umożliwia znaczne zwiększenie inwestycji w szkolnictwie zawodowym, gdyż partycypują w nich: władze publiczne, przedsiębiorstwa i uczniowie, którzy świadczą pracę. System dualny zapewnia mechanizm koordynacji edukacji i rynku pracy, przygotowując młodzież do pracy w warunkach funkcjonowania firm produkcyjnych i usługowych. Organizatorzy Kongresu Kształcenia Dualnego wskazują na potrzebę rozwoju doradztwa zawodowego oraz promocji nauki w miejscu pracy. Postulat podjęcia działań promocyjnych w skali ogólnopolskiej dotyczących nauki zawodu u pracodawców, opiera się na diagnozie potrzeb polskiego rynku pracy. Stąd pilna potrzeba wypracowania efektywnych kanałów dostarczania na potrzeby doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych informacji o ofercie kształcenia dualnego. Skuteczność takich działań możliwa jest w ramach współdziałania sektora pozarządowego, publicznego i prywatnego.  Kongres Kształcenia Dualnego poświęcony jest w znaczącym stopniu usprawnieniu doradztwa zawodowego, jako warunku rozwoju edukacji zawodowej w miejscu pracy w skali kraju. Ta forma edukacji stanowi bowiem wstęp do stałego zatrudnienia w poszukiwanych na rynku pracy zawodach. Dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy wymaga stałego zaangażowania zarówno przedstawicieli władz centralnych, jak też samorządu terytorialnego i gospodarczego.

 

 dofinansowane przez EU

 

Projekt Erasmus + zmienia życie otwiera umysły "Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych".

Numer projektu: 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526
Okres realizacji:
 01.09.2023 - 31.10.2024

Kwota dofinansowania: 60 000 EUR

Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska i EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach niniejszego projektu udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED).Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.

 dofinansowane przez EU

Głównym celem projektu Erasmus+ „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” jest opracowanie metodologii i narzędzi diagnozy dla doradców kariery (zawodowych), którzy zajmują się prowadzeniem sesji doradczych dla mniejszości narodowych i etnicznych (MNiE). Projekt realizuje główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności – tworzy mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.

 


W rezultatach projektu, przewiduje się opracowanie dwóch metodologii opracowania i wdrażania – Indywidualny Plan Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNE), w ramach których, osoby z mniejszości narodowych i etnicznych będą mogły opracować własną ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej, która w części edukacyjnej obejmie kształcenie zawodowe wybór ścieżki kariery).Wskazane wyżej metodologie diagnozy dla doradców kariery to : Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEo) i Metodologia wdrażania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEw). Obie metodologie zawierać będą wytyczne do opracowania kreatywnych dwóch narzędzi diagnozy dla doradców kariery w wersji online: Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Projekt tworzy mechanizm rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.


Projekt Erasmus+ „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” nr 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526 jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus + partnerstwo strategiczne, dotyczy wypracowania metodologii i narzędzi dla doradztwa zawodowego, którego celem jest zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym. Projekt realizuje główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności –ma  tworzyć mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.

W projekcie realizowane będą następujące działania ( wyciąg z zapisu wniosku o dofinasowanie i raportu końcowego wraz z prezentacją rezultatów) :

DZIAŁANIE I - WYMIANA DOBRYCH PRAKTYK

23 cudzoziemców pochodzenia romskiego z Ukrainy  poprzez wymianę dobrych praktyk dokona integracji społecznej przez włączenie uczestników w życie społeczne, edukacyjne i zawodowe w Polsce oraz przełamanie barier kulturowych, językowych i środowiskowych. Działanie to służył przede wszystkim temu, aby stworzyć warunki do integracji – rozumianej zgodnie z priorytetami programu Erasmus+ jako „zapewnienie równych szans, dostępu, inkluzji i sprawiedliwości we wszystkich działaniach, ze szczególnym uwzględnieniem uczestników z mniejszymi szansami” (Erasmus+ Programme Guide, Inclusion and Diversity Strategy).

Integracja była realizowana poprzez:

  • udział uczestników w warsztatach i spotkaniach łączących ich z lokalnym środowiskiem edukacyjnym i instytucjami wsparcia,
  • tworzenie przestrzeni współpracy z doradcami i instytucjami rynku pracy w formule dostosowanej kulturowo,
  • kształtowanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych potrzebnych do funkcjonowania w polskim społeczeństwie,
  • wzmacnianie poczucia sprawczości i własnej wartości, co zwiększało gotowość uczestników do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.
DZIAŁANIE II - OPRACOWANIE METODOLOGII I NARZĘDZI DIAGNOZY DLA DORADCÓW ZAWODOWYCH

Wypracowane w projekcie rezultaty – Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych (IPKMNEo) oraz Metodologia wdrażania IPKMNE (IPKMNEw) –  stanowią narzędzia integracji,  przede wszystkim jako istrumenty włączające. Opracowane w nich wytyczne do realizacji integracji przez wdrażanie w społecznościach mniejszości narodowych planów karier oraz dwa narzędzia diagnostyczne online (Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla Mniejszości Narodowych i Etnicznych) zostały zaprojektowane tak, aby odpowiadać na realne potrzeby osób zagrożonych marginalizacją i wspierać ich wchodzenie do wspólnoty społecznej oraz rynku pracy.

Tym samym projekt realizował główny priorytet Erasmus+ w zakresie inkluzji i różnorodności – tworzył mechanizmy rzeczywistej integracji społecznej mniejszości narodowych i etnicznych, budując pomost między uczestnikami a społeczeństwem przyjmującym.

DZIAŁANIE III - UPOWSZECHNIANIE PROJEKTU

DZIAŁANIE 4 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM


Lider projektu: NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY
http://nfdk.pl/index.php/382-nfdk-projekt-erasmus-zmienia-zycie-otwiera-umysly

 
Partner: Stowarzyszenie Kreatywni dla biznesu
 
Partner zagraniczny : Institut für angewandte  Beratungswissenschaften GmbH
https://infabw.com/

Linki social media - realizacja działania upowszechniającego projekt:


Zobacz FACEBOOK fanpage projektu Erasmus + 
"Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych" Career counseling for national and ethnic minorities in VET
https://www.facebook.com/profile.php?id=61554152507781


Platforma Erasmus + EPALE
to europejska, wielojęzyczna, otwarta dla wszystkich społeczność profesjonalistów z dziedziny kształcenia dorosłych, między innymi edukatorów i instruktorów dorosłych, doradców i konsultantów, badaczy i pracowników naukowo-dydaktycznych oraz decydentów. Platforma EPALE jest finansowana ze środków programu Erasmus+. Stanowi element strategii Unii Europejskiej promowania możliwości kształcenia się dla wszystkich osób dorosłych. EPALE realizuje to zadanie poprzez wspieranie i wzmacnianie pozycji zawodów związanych z kształceniem dorosłych. Umożliwia członkom nawiązywanie kontaktów z kolegami w całej Europie i wzajemne uczenie się za pośrednictwem wpisów na blogach, forów oraz narzędzia wyszukiwania partnerów, a także spotkań bezpośrednich. EPALE zapewnia całe bogactwo wysokiej jakości precyzyjnych informacji, które zainteresują praktyków z sektora kształcenia dorosłych. Z czasem coraz więcej tych treści powinno być dostarczanych przez samych członków.
Dowiedz się więcej, jak przyłączyć się do społeczności EPALE.

BLOG 1. PUBLIKACJA NFDK  w ramach realizacji zadania na platformie edukacyjnej Erasmus+ EPALE
nt : Doradztwo interkulturowe dla mniejszości narodowych i etnicznych
https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/doradztwo-interkulturowe-dla-mniejszosci-narodowych-i-etnicznych


BLOG 2. PUBLIKACJA NFDK w ramach realizacji zadania na platformie edukacyjnej Erasmus+ EPALE
nt : Jak w praktyczny sposób realizować interkulturowe doradztwo kariery?
https://epale.ec.europa.eu/pl/blog/jak-w-praktyczny-sposob-realizowac-interkulturowe-doradztwo-kariery


Wydarzenia i działania ( zadania) realizowane w projekcie Erasmus+ : Doradztwo zawodowe w celu zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym

 

 - seminarium międzynarodowe 27.09.2024 godz 09.00-15.00
 - webinarium 15.30-18.00 

NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY realizując wytyczne i działania projektu w celu upowszechniania, nawiązało czynną współpracę z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) Ośrodek w Krakowie, które działając jako partner merytoryczny, zaprasza do uczestnictwa w seminarium międzynarodowym „Doradztwo zawodowe w celu zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu i szkoleniu zawodowym”, które bedzie podsumowaniem wyników projektu Erasmus+, realizowanego przez Narodowe Forum Doradztwa Kariery (NFDK).

Głównym celem projektu było opracowanie skutecznych narzędzi i metodologii dla doradców zawodowych, mających na celu zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych (MNiE) w kształceniu zawodowym. Kluczowym elementem projektu są dwie metodologie

Metodologia opracowywania Indywidualnego Planu Kariery dla MNiE (IPKMNEo) – służy doradcom w opracowywaniu planów kariery, które pomagają jednostkom z MNiE zidentyfikować swoje zawodowe i edukacyjne możliwości.

Metodologia wdrażania Indywidualnego Planu Kariery dla MNiE (IPKMNEw) – narzędzie to wspiera doradców w praktycznym wdrażaniu planów kariery, zapewniając merytoryczne wsparcie na każdym etapie.

Projekt przewiduje także wykorzystanie nowoczesnych narzędzi online, takich jak Test Zainteresowań i Predyspozycji Zawodowych dla MNiE (TZPZMNE) oraz Kwestionariusz Rozpoznawania Kompetencji Zawodowych dla MNiE, które umożliwiają lepsze dostosowanie doradztwa do indywidualnych potrzeb.

Projekt realizowany był przez  NARODOWE FORUM DORADZTWA KARIERY w partnerstwie z:

Institut für angewandte Beratungswissenschaften (INfaBW) Niemcy – organizacją specjalizującą się w badaniach nad doradztwem zawodowym i rozwojem kompetencji,

Stowarzyszeniem Kreatywni dla Biznesu (KREA) Polska – organizacją wspierającą nowoczesne formy edukacji, integrację europejską oraz przedsiębiorczość.

Projekt Erasmus+ wnosi istotny wkład w rozwój doradztwa zawodowego, szczególnie w kontekście wsparcia mniejszości narodowych i etnicznych. NFDK, z 26-letnim doświadczeniem, wykazało się innowacyjnym podejściem, które ma na celu nie tylko wsparcie jednostek, ale także przygotowanie kadry doradców zawodowych do pracy z nowymi wyzwaniami na rynku pracy.

Prof. UJ dr hab. Czesław Noworol, prezes zarządu krajowego NFDK, wraz z międzynarodowym zespołem badaczy, opracował szereg narzędzi diagnostycznych, które umożliwią lepsze zrozumienie potrzeb osób z mniejszości. Dzięki temu doradcy zawodowi będą lepiej przygotowani do pomocy tym grupom w rozwijaniu swoich umiejętności i zdobywaniu niezbędnych kwalifikacji.

Seminarium organizowane w dniu 27 września, godz. 9.00-15.00, w MCDN w Krakowie dzięki wspólpracy obecnego partnera merytorycznego NFDK, to wydarzenie, które podsumowuje kilka lat intensywnych prac nad nowoczesnymi narzędziami doradztwa zawodowego, skierowanymi na wsparcie mniejszości narodowych i etnicznych. Innowacyjne metodologie i narzędzia opracowane w ramach projektu Erasmus+ to krok w kierunku lepszego integrowania tych grup na rynku pracy oraz zwiększenia ich udziału w kształceniu zawodowym.

Po seminarium godz. 15.30-18.00 odbedzie się :

1. webinarium podsumowujące wyniki seminarium/konferencji – sesja networkingowa : kluczowe wnioski i rekomendacje.

2. webinarium - ewaluacja seminarium/konferencji , sesja networkingowa : wymiana doświadczeń

link ZAPISY NA SEMINARIUM MIĘDZYNARODOWE NFDK 27.09.2024

link PROGRAM SEMINARIUM MIĘDZYNARODOWEGO NFDK

W dniu 29-30 września 2023 roku w biurze Zarządu Krajowego Narodowego Forum Doradztwa Kariery w Krakowie odbyło się spotkanie #KICK-OFF meeting w ramach nowego projektu „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” nr 2023-1-PL01-KA210-VET-000165526 Erasmus +, który jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Spotkanie poświęcone było rozpoczęciu realizacji niniejszego projektu. Jego liderem jest Narodowe Forum Doradztwa Kariery, a partnerami Stowarzyszenie "Kreatywni dla biznesu" oraz niemiecki partner - Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH. Podczas tego spotkania omówiono kluczowe cele projektu oraz przedstawiono plany działań na najbliższe miesiące. Dyskutowano również o roli, jaką będą pełnić partnerzy i jakie będą ich wkłady w osiągnięcie sukcesu projektu.To spotkanie jest początkiem fascynującej podróży w świat nowoczesnego doradztwa kariery, podczas której będziemy dążyć do zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym, co przyczyni się do większej integracji społecznej i ekonomicznej.
Jesteśmy pełni nadziei, że nasza współpraca przyniesie i zapisze pozytywne i trwałe zmiany w społecznościach mniejszości narodowych i etnicznych objętych projektem.

Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I :
Wizyta studyjna w ramach wspólpracy i wymiany dobrych praktyk z partnerem zagranicznym w ramach projektu Erasmus +: "Doradztwo zawodowe dla mniejszości narodowych i etnicznych"
Niemcy, Stuttgart 13-14.10.2023 INfaBW

Dnia 13-14 października 2023 roku mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w fascynującej wizycie studyjnej w Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH w Stuttgarcie. Nasz projekt, finansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus + partnerstwo strategiczne, skupia się na doradztwie zawodowym mającym na celu zwiększenie udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym. Podczas tej wyjątkowej wizyty studyjnej mieliśmy okazję poznać praktyki niemieckich urzędów pracy, zwłaszcza te, które oferują wsparcie dla mniejszości narodowych i etnicznych. Spotkaliśmy się z przedstawicielami JobCentre w Stuttgarcie, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i przedstawili procesy, mające na celu skuteczne integrowanie osób z różnych grup społecznych na niemieckim rynku pracy. Nasz zespół naukowo-zadaniowy reprezentowany przez lidera projektu, Pan prof. UJ dr hab. dr Czesława Noworola, oraz przedstawicieli partnerów z Niemiec i Polski, zdobył nieocenione doświadczenie, które będzie inspiracją dla naszych działań w Polsce. Ponadto, podczas spotkania omówiono sytuację mniejszosci narodowych i etnicznych w tym Romów i Sinti w Niemczech, prezentując wyniki badania oraz cele Unii Europejskiej w zakresie edukacji i wsparcia mniejsziosci narodowych i etnicznych na przykładzie społeczności romskiej. Wspólnie podkreśliliśmy ważność edukacji mniejszosci narodowych i etnicznych na przykładzie Romów i zobowiązaliśmy się do kontynuowania wysiłków na rzecz realizowania celów Unii Europejskiej w tym obszarze.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom, a także naszym partnerom, Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH i Stowarzyszeniu "Kreatywni dla biznesu", za owocną współpracę i możliwość wymiany doświadczeń. Jesteśmy pełni zapału i gotowi kontynuować nasze prace, mając na uwadze zasady zrównoważonego rozwoju oraz inkluzji społecznej. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnych etapów projektu i planowanego spotkania w grudniu w Krakowie, gdzie będziemy kontynuować naszą misję promowania równych szans i wsparcia dla wszystkich grup społecznych. ?? #ErasmusPlus #DoradztwoZawodowe #InkluzjaSpołeczna #ZrównoważonyRozwój

Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:
Międzynarodowe spotkanie eksperckie w ramach projektu "Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym"
Polska, Kraków 15-16.12.2023 NFDK (Biuro Zarządu Krajowego)

W dniach 15-16 grudnia 2023 roku w Krakowie, odbyło się spotkanie eksperckie w ramach projektu "Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym", który jest współfinansowany przez Unię Europejską. Głównym celem spotkania była wymiana doświadczeń pomiędzy polskimi i niemieckimi ekspertami m.in doradcami zawodowymi, przedstawicielami mniejszości narodowych i etnicznych, kadrą kierowniczą reprezentującą powiatowy Urząd Pracy. Agenda spotkania obejmowała różnorodne punkty programu, zaczynając od serdecznego powitania, które otworzyło przestrzeń do wymiany pomysłów i doświadczeń.
Następnie omówiono ważne kwestie z poprzednich posiedzeń, zatwierdzając protokoły z 30.09.2023 r. i 13.10.2023 r. Prezentacja partnerów projektu (NFDK, INfaBW, KREA) oraz specjalnych gości dostarczyła uczestnikom cennych wskazówek dotyczących współpracy. Prof. Czesław Noworol (NFDK) oraz Prof. Michael Scharpf (INfaBW) przedstawili krótką prezentację projektu, dzieląc się wnioskami z poprzednich spotkań.
W ramach projektu "REFIT", Jovica Arvanitelli (VDSR BW) zaprezentował i poprowadził dyskusję na temat działań projektowych, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnej promocji integracji i uczestnictwa Sinti i Romów.
Przerwa kawowa stanowiła okazję do relaksu i nieformalnych rozmów, przygotowując uczestników do kolejnych prezentacji. Ekspertki i eksperci, w tym Dr. Heike Schoone, Oliwia Wydrzycka, Chrismerlin Amparo de los Santos, Prof. Michael Scharpf oraz Prof. Bernd-Joachim Ertelt (wszyscy z INfaBW), podzielili się praktycznymi rozwiązaniami w zakresie pośrednictwa pracy i kariery zawodowej. Dyskusja koncentrowała się na wyzwaniach związanych z brakiem umiejętności językowych, brakiem szkoleń zawodowych, różnorodnością kulturową i innymi obszarami. Spotkanie z przedstawicielami WUP Kraków i WUM Kraków skupiło się na edukacji poradnictwa i integracji uchodźców mniejszości narodowych i etnicznych. Na zakończenie, przedstawiono krótki raport dotyczący dobrych praktyk na WUP Kraków.
Podsumowanie zakończyło dzień, będąc okazją do refleksji, podziękowań i otwartej dyskusji na temat wniosków i inspiracji płynących z spotkania.

Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:
W imieniu Narodowego Forum Doradztwa Kariery uprzejmie zapraszamy przedstawicieli urzędów pracy, instytucji rynku pracy i  doradców zawodowych do udziału w webinarium, w ramach działań Projektu Erasmus+ dotyczących: Kształcenia i szkolenia zawodowego dorosłych (KA210-VET) prowadzonych przez Narodowe Forum Doradztwa Kariery.

Poniżej podajemy szczegóły dwudniowych webinariów:
2 Szkolenia online (webinarium) na temat : Wymiana doświadczeń w pracy, z grupami z mniejszości narodowych i etnicznych. Termin: 8-9.02.2024 , godz. 9.30-12.00.  Program Erasmus+ -Kształcenie i szkolenie zawodowe dorosłych (KA210-VET) Link do rejestracji osób na szkolenie online: https://forms.gle/f1c9bXBsHtShfmLWA  (formularz zgłoszeniowy który po wypełnieniu należy kliknąć prześlij). Link do spotkania zostanie wysłany przed każdym spotkaniem, na adres mailowy podany w w/w formularzu zgłoszeniowym.

Webinarium część I  Dzień 1 :  Data 8.02.2024,  godz. 9.30-12.00 Temat : "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej"
Merytoryczne zagadnienia webinarium :omówienie stereotypów i jakie są źródła tego zjawiska,odmienne rozumienie gestów, zwyczajów, wartości i normy: faktycznie występujące różnice negatywnie oceniane, wpływ kultury na zachowanie człowieka (np. skrypty zachowań, stereotypy o innych  i autostereotypy) komunikacja z grupą większościową  (np. style komunikacji,  kontakt w organizacjach pomocowych, kontakt w urzędach i szkołach ) jak wzbudzać zaufanie i nie aktywizować stereotypów? pytania  i odpowiedzi

Webinarium część II Dzień 2 :   Data 9.02.2024, godz. 9.30-12.00 Temat : "Kompleksowe wsparcie doradców kariery w pracy z mniejszościami narodowymi i etnicznymi"
Merytoryczne zagadnienia webinarium: wprowadzenie w problematykę Doradztwa Interkulturowego  ( problemy : diagnoza, oddziaływanie informacyjne, pomoc w planowaniu życia zawodowego , pomoc w przełamywaniu barier, samoocena) kooperacja z instytucjami rynku pracy bariery zatrudnienia osób z mniejszości narodowych i etnicznych pytania  i odpowiedzi

Szkolenia projektowe NFDK  mają na celu zwrócenie uwagi na różnice kulturowe w pracy z osobami z mniejszości narodowych i etnicznych.Szkolenia poprowadzą eksperci-doradcy pracujący na co dzień z osobami z mniejszości narodowych i etnicznych.Współuczestnictwo osób z mniejszości narodowych i etnicznych pozwoli przekazać pozostałym uczestnikom i odbiorcom szkolenia.Udzielone wskazówki i uwagi związane z odmiennością kulturową i etniczną będą bardzo istotne dla prawidłowej współpracy z mniejszości narodowymi i etnicznymi. Narodowe Forum Doradztwa Kariery mając na uwadze wiedzę i zaangażowanie Państwa instytucji w pracy zawodowej z mniejszościami narodowymi i etnicznymi, będzie wdzięcze za przyjęcie zaproszenia i aktywny udział w 2 szkoleniach online-webinariach , w godzinach 9.30-12.00, w dniach 8-9.02.2024r.

Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:

Pierwsze Szkolenie online (webinarium) na temat :  Webinarium - Szkolenie I "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej" Termin: 8 luty 2024 / godz.: 9:30 – 12:00

Program Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe dorosłych (KA210-VET)
W dniu 8 lutego 2024 odbyło sie zaplanowane zadaniowo pierwsze szkolenie pt.  "Kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej". Zwyczaje kulturowe, różnice w znaczeniu gestów, stereotyp i ich źródła oraz wpływ tradycji i kultury we współpracy z mniejszościami etniczymi były tematem szkolenia organizowanego w ramach projektu pt. „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym” w dniu 08.02.2024 roku.

Dziękujemy Panu Karolowi Kwiatkowskiemu z Centralnej Rady Romów w Polsce oraz Panu Arkadiuszowi Wiecha z Narodowego Forum Doradztwa Kariery za niezwykle inspirujące wystąpienia i wymianę doświadczeń, które pomogły nam poznać kompetencje niezbędne w komunikacji wielokulturowej i pomóc dobierać lepsze narzędzia współpracy.

Dziękujemy za uczestnictwo oraz dyskusję: Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy w Krakowie, Małopolskiemu Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Powiatowemu Urzędowi Pracy w Tarnowie, Powiatowemu Urzędowi Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim, Ośrodkowi Usług Promocyjnych i Szkoleniowych, SPPP Krakowskiemu Ośrodkowi Kariery.

Wydarzenia i realizowane zadania w projekcie w ramach działania I:
Drugie Szkolenie online (webinarium) na temat : Webinarium - Szkolenie II "Kompleksowe wsparcie doradców kariery w pracy z mniejszościami narodowymi- etnicznymi" Termin: 9 luty 2024 / godz.: 9:30 -12:00
Program Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe dorosłych (KA210-VET)
W dniu 9 lutego 2024 roku odbyło się zaplanowane zadaniowo w projekcie drugie szkolenie pt. „Kompleksowe wsparcie doradców kariery w pracy z mniejszościami narodowymi i etnicznymi" w ramach projektu „Doradztwo zawodowe na rzecz zwiększenia udziału mniejszości narodowych i etnicznych w kształceniu zawodowym”. 
Poruszyliśmy tematy dotyczące doradztwa interkulturowego, pomocy w przełamywaniu barier, kooperacji z instytucjami rynku pracy oraz rozmawialiśmy o tym, jak wzbudzać zaufanie i nie aktywizować stereotypów.

Dziękujemy za uczestnictwo oraz dyskusję: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Powiatowemu Urzędowi Pracy w Tarnowie, Powiatowemu Urzędowi Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim Powiatowy Urząd Pracy w Ostrowcu Św., Ośrodkowi Usług Promocyjnych i Szkoleniowych, Krakowskiemu Ośrodkowi Kariery.
 
dofinansowane przez EU

Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności. 
Wszystkie rezultaty wypracowane w ramach niniejszego projektu udostępniane są na zasadzie otwartych licencji (CC BY-SA 4.0 DEED). Można z nich korzystać bezpłatnie i bez ograniczeń. Kopiowanie lub przetwarzanie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione. W przypadku wykorzystania rezultatów niezbędne jest podanie źródła finansowania oraz jego autorów.